Search This Blog

Saturday, December 31, 2016

Selamat Tahun Baru 2017

Untuk menerokai pasaran antarabangsa, langkah pertama adalah usahawan perlu ada azam dan minat untuk mengembangkan perniagaan ke luar negara serta mempunyai sikap yang positif untuk melalui proses persediaan untuk eksport.

Apa yang sudah tersedia adalah produk dan perkhidmatan yang usahawan sudah bangunkan untuk pasaran tempatan dan sudah sedia terjual. Walaupun begitu pasaran tempatan agak terhad dengan bilangan pengguna yang kecial dan bilangan pesaing yang tinggi. Terlalu ramai usahawan yang mengekuarkan produk dan perkhidmatan yang sama dan bersaing sesama sendiri untuk merebut pengguna tempatan yang hanya kecil seramai 30 juta. Mengapa tidak keuar dari kepompong dan merebut pasaran luar yang mempunyai 7 billion pengguna.

Produk sudah ada, perkhidmatan pun sudah ada. Apa yang perlu sekarang adalah bagaimana untuk menyediakan produk dan perkhidmatan ini untuk pasaran antarabangsa. Sebelum itu, bagi pasaran tempatan sudah ada keperluan dan specifikasi yang perlu diikuti untuk memperolehi piawaian dan standard bagi pasaran tempatan. Ini adalah penting kerana ini adalah langkah awal untuk menyediakan produk atau perkhidmatan ke luar negara.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment